ÅBENT HUS 2023

Kalundborg flyveklub holder i år flere åbent hus.
Vi elsker vores fantastiske sport som for flere af os er mere en livsstil. Åbent hus er en fantastisk mulighed for at vise den frem, og for dig som måske er intereseret at lære mere og se det hele lidt tættere på.

Dato: 30 juni og 1 juli juli 2023 – 4+5 August 2023

JULI: Der udloddes 1 GRATIS flyveture til lørdag 1. juli til de 5 første der møder op fredag den 30/6 – kl 19.

Fredage kl 19
Introforedrag og sikkerhedsbriefing – vi mødes i klubhuset og vi fortæller lidt om hvordan livet er, hvilke oplevelser og muligheder der er som pilot. Vi vil primært tale om svæveflyvning, da klubbens skoling pt kun tilbyder svæveflyvning – men vi har mange aktive motorflyvere også. Det er også her vi kan vurdere om der er flyvning lørdag.

Lørdag kl 9:30 til kl 18.00:
Her har du mulighed for at prøve at flyve et svævefly sammen med en af vores meget erfarne instruktører.
Huske gerne en hat, solbriller, en vindbreaker og lidt frokost. Her er det også muligt at tale med flere af vores fantastiske medlemmer.

Pris for en flyvetur: 750 kr

Vi ses!

Kalundborg Flyveklub

Kalundborg Flyveklub som blev grundlagt i 1961 hører til blandt landets i alt ca. 35 svæveflyveklubber. Kalundborg Flyveklub holder til på Kalundborg Flyveplads i Kaldred, mellem Kalundborg og Jyderup på Vestsjælland.

Placeringen giver os gode muligheder for både svæveflyvning og motorflyvning og vi ligger i noget af Danmarks flotteste natur.

Klubben har en flåde af gode og tidssvarende fly. På flyvepladsen er der et klubhus, hangar samt værksteder til opbevaring og vedligeholdelse af fly og jordmateriel.

Klubhuset danner rammen om de mange aktiviteter i klubben. Foruden teorilokale/briefing-rum, er der køkken og baderum. Der er endvidere campingplads og hytteområde tæt på klubhuset.

Kalundborg Flyveklub er tilsluttet:  Dansk Svæveflyver Union, Kongelig Dansk Aeroklub, Dansk Motorflyver Union og Dansk Idrætsforbund.

Svæveflyvning

Kalundborg Flyveklub er en klub for både motor- og svæveflyvepiloter, men svæveflyvning er vores største aktivtet.

– er flyvning med bemandet fly uden brug af motor.

Der startes ved hjælp af et spil på jorden, eller ved hjælp af et slæbefly med motor. Vi har også et selvstartende motorsvævefly som er velegnet til introduktionsflyvninger og rejseflyvning.  Når vejret er til det, kan man holde sig i højder mellem 1000 og 2000 m i timevis og flyve flere hundrede kilometer. Det skyldes, at piloterne udnytter de opadgående luftstrømme også kaldet termik. Denne opstår ved solens opvarmning af jorden, og en del af den praktiske undervisning i svæveflyvning består i at lære at finde og udnytte termikken.

Svæveflyvning er en sport, som giver store oplevelser, og samtidig en ren og lydløs sport, der helt og holdent er baseret på solenergi.  Det er en sport, som appellerer til de mennesker, der kan lide udfordringer og konkurrence, og til dem, der kan glæde sig over denne enestående forening med naturen.

Svæveflyvning kan således alt efter temperament dyrkes som en konkurrencesport, en afslappende og spændende fritidsinteresse eller, som det er tilfældet for de fleste, en passende blanding af begge dele. Svæveflyvning kan dyrkes af kvinder og mænd på lige fod.

Prøv svæveflyvning

Måske er det lige noget for dig.

Vi flyver alle weekender og helligdage fra start april til slut oktober, hvor der vil være instruktør og slæbepilot til stede på pladsen.

Kom ud i klubben og få en snak med piloter og elever, måske endda tage en prøvetur som koster 750 kr. for 15-20 minutter flyvning.

Hvis du ønsker yderligere information eller indmeldelse i klubben, er du velkommen til at ringe til:

• Luise Bruen (61661675
  • Stefan Nielsen ( 6165 2912)

Webcam flyveplads

Ikke-flyvende medlem?

Er du interreseret i flyvemaskiner og elsker du flyvning? Mangler du nye oplevelser i eget tempo? Men du er usikker på om det at lære at flyve er noget for dig? Du er stadig meget velkommen i klubben.
Bliv medlem af Kalundborg Flyveklub og bliv en del af vores fantastiske miljø for alle aldre.
Dit medlemsskab giver adgang til flyveture i svævefly med en erfaren pilot eller instruktør. Du får adgang til vores flyveskole med mulighed for selv at lære at flyve.

Du kan udvide din flyvning til motorfly. Du bliver en del af vores miljø, der er både hyggeligt, inkluderende, erfarendt og et højt niveau af frivillige kræfter og et stærkt sammenhold.

Vi flyver hver weekend når vejret vil. Når vi ikke flyver er der mulighed for at dygtiggøre sig indenfor de teoretiske emner indenfor flyvningens verden og (klubhus vedigehold med håndværk indlæring).

Om vinteren arbejder vi på klubbens materiel, hvor vi nyder godt af vores erfarende medlemmers dygtige hænder og hoveder.

Vil du lære at flyve? Tag en snak med vores flinke instruktører og hører mere om at komme på vores flyvehold.

Skriv til os og hør mere om flyveklubben.

Flyveplads information

(Tjeck altid VFG’en og NOTAM!)

Bane 09/27 gras, Bane 09/27 Asfalt 700m.
Landingsøvelser for motorfly kun bane 27.
Landingsøvelser for motorfly IKKE tilladt i perioden Juni/Juni/August.

Radio: 122.500 – pladsen er IKKE bemandet. Kald gerne op, men forvent ikke svar. Svæveflyve frekvens: 123.425

OBS: Husk, der er aktiv svæveflyvning fra pladsen i weekender og helligdage med SPILSTART – overflyvning af pladsen SKAL være i 2000 fod eller derover.

Der kan tankes 100LL på pladsen – hold øje med NOTAM om der er fuel (der kan være leveringsproblemer).